Vállalkozásfejlesztés

Vállalkozásfejlesztés

A fejétől bűzlik a hal,

avagy mit kezdjünk a tulajdonossal/ügyvezetővel mint korlátozó tényezővel?

2016. november 08. - Vállalkozás Fejlesztése

oktoberfest-927666_640.jpgEgy jó sörözés, mely alatt nem a sör ízét, hanem a társaságot akikkel azt fogyasztjuk, értem.

Nos, egy ilyen sörözés alkalmával tettük fel a kérdést, hogy "miért is nincsenek jelentős számban hazai gyökerű multinacionális cégek?"

A válasz az az, hogy máshogy csinálják a multik mint mi. De mégis hogyan?

Nos, az erre a kérdésre adható megoldásokat boncolgatjuk.

Mindannyian multiknál dolgozunk/dolgoztunk (nem magyar gyökerűeknél) ezért a felszín kapargatásánál jobban belelátunk a - jelentős - különbségekbe.

Vállalkozást fejlesztünk, azaz átvilágítjuk a cégeket és elmondjuk azt ami jó és azt is ami rossz. Rávilágítunk, hogy mit kell erősíteni, miből kell visszavenni. Mi az ami azonnali beavatkozást igényel, és mi tud megoldás lenni.

A munkák miatt így standardizálni tudtuk azon hibákat, melyeket rendre elkövetnek a hazai vállalkozások. Nem ostorozni vagy kritizálni szeretnénk ( pedig kellene) csak elmondani, hogy ha már a saját hibáiból nem képes tanulni az ember, akkor legalább a másikéból tegye meg.

Első:

-          A fejétől bűzlik a hal, avagy mit kezdjünk a tulajdonossal/ügyvezetővel mint korlátozó tényezővel?

mask-1027225_640.jpgElső és legfontosabb probléma az EGO.

A céget a tulajdonos építette fel, talán még alapította is, melyből adódóan ő ért hozzá a legjobban!?

Ezt persze az EGO sugallja neki, hiszen az első garázst is ő bérelte melybe indult a cég, az első alkalmazottat is ő vette fel és az első válságon is ő vitte át a céget, így joga van kimondani, hogy "én értek hozzá a legjobban".

Igen és Nem

IGEN, mert az alapvető folyamatok kialakítását vagy ő csinálta vagy részt vett benne. Még mindig ezen tapasztalatból merítkezik. Az akkor meghatározott folyamatok máig működnek, ezek határozzák meg a cég működését.

NEM, mert az akkor meghatározott folyamatok részben vagy egészben elavultak, ketyeg ugyan a cég, talán még eredmények is vannak, de a hatékonyságot, a jövőt, senki nem vizsgálja. Ha esetleg vizsgálja is valaki, nem lehet - merik - a legfőbb "VEZÉR"-nek elmondani, hogy amit ő kitalált egy generációval korábban, az napjainkban már nem megfelelő, elavult, változtatni kellene.

 - A fejlődés gátja az esetek többségében a félelem valamitől, amit nem ismerünk.

Az alapító/ügyvezető gondolkodásmódja:

road-259815_640.jpg1. Ki az a "korlátolt" aki "járt utat, a járatlanért elhagyja"?

2. Nem érti a változás lényegét, nem látja be annak szükségességét, hiszen a változás az valami más, mint amit ő ismer. Irányítson úgy valamit, hogy nem ismeri, amit irányítania kellene?

3. "Evezzek olyan vizekre, melyen még nem jártam"? Hogy is ne, itt jó vagyok, ehhez értek, nem kell, jó ez, elég ez nekem, stb.

Az esetek többségében a "VEZÉR" nem lát tisztán, elhomályosítja a látását ez EGO, mely a fent említett módon módosítja a tudatát.

A vállalkozás által is megcélzott piacon megjelennek a "GONOSZ MULTIK" akik olyan sebességgel húznak el vállalkozásunk mellett, hogy nem a mellettünk elhaladó vonat utolsó kocsiját bámuljuk, hanem már a bakter is meghalt, aki látta elmenni a mellettünk elhaladó szerelvényt!

Szembesítéskor azonnal előkerül barátunk az EGO, aki olyan frappáns magyarázatokkal szolgál, ami azonnal megnyugtatja „VEZÉR”-ünket és nem történik semmi.

· Ha nekem annyi pénzem volna mint a multiknak, akkor én is úgy tudnám csinálni mint ők.

· Nincs olyan mértékű tudásunk, hiszen mi csak épphogy húsz éve csináljuk, ők meg ott nyugaton megtanulták már a csinnyát - binnyát.

Ezt még folytathatnánk egy darabig, de a lényeg a kifogás, mely mögé el lehet bújni.

A kifogások tárháza végtelen, verbálisan képzett „VEZÉR”-ünk, azonnal képes, csípőből visszavágni, magyarázni, érvelni a változatlanság mellett, hiszen nem buta ő, nap mint nap ezt csinálja, esténként. Megmagyarázza magának, hogy miért nem megy. Könnyű, nem kell hozzá képzettség, tudás, elég az eddig megszerzett tapasztalatunk és a mindig nálunk lévő EGO.

Válaszaink:

· Idézve Csaba László tanár úr szavait, "Az a vállalkozás amelyik nem fejlődik, meghal!". Nem most, nem azonnal. Lassan erodálódik a felhalmozott tudás, belefásulnak az alkalmazottak, egyre jobban erősödik a konkurencia, csökken a reakció képessége és a reagálás ideje.

the-bottle-427953_640.jpgMegkeresett pár éve egy csehországi székhelyű élelmiszer nagykereskedés, hogy ők bizony magyar gyümölcspárlatot forgalmaznának, keressünk nekik hazai termelőket. A keresés kapcsán sok helyre eljutottunk és a kedvenc lerázós mondatom, melyet egy cégtől kaptam a "nem kell nekünk külföldre mennünk, elég nekünk az az üzlet ami itt van, köszönjük nem érdekel". Időközben ez a Dél-Alföldi pálinkafőző - ahonnan a választ kaptam - tönkrement. "Megették" a piacát azok, akiknek nem volt elég az üzlet.

A vállalkozás lényege, hogy az adott piaci körülmények között vállalkozunk termékek vagy szolgáltatások előállítására, kereskedelmére. Ha változik a piac, nekünk is változnunk kell vele.

Első és legfontosabb elem, melyet kezelnünk kell, a félelem az ismeretlentől.

Az ismeretlen lehet jó és rossz, de a legfontosabb, hogy nem tudjuk milyen. Honnan tudnánk, mivel van egy nagy mennyiségű tapasztalatunk, amibe bele lehet kapaszkodni, ott, abban magabiztosnak érezzük magunkat, önbizalmat ad.

Mivel lehet legyőzni?

mark-516277_1280.jpgINFORMÁCIÓVAL!

Mi az az INFORMÁCIÓ?

A változás olyan ingoványos terület, amelyen, ha át akarunk haladni, idegenvezetőre lesz szükségünk. Na Ő az információ. Megmondja nekünk - célszerűen, minél pontosabban - hogy hová léphetünk és hová nem. Az információt elő kell állítani. Adat formájában most is rendelkezésünkre áll, de hogy adatokból - értékeléseken, elemzéseken, vizsgálatokon keresztül - információ váljon, az sok-sok munka.

bulb-160207_640.pngJó tanácsok a változást támogatóknak:

Ha nem érted a problémát, válts perspektívát!

Esetünkben, ha a „VEZÉR” nem érti a változás szükségességét, az nem az ő hibája, hanem a tied. A „VEZÉR”-re mint a megvalósulás eszközére kell gondolni (mivel kikerülni nem lehet) és nem mint gátló tényezőre. Képzeld magad az ő helyébe és vegyél elő egy papírt, ceruzát, majd kezd el felsorolni a félelmeket és az arra adható válaszokat.

A leggyakrabban - ki nem - mondott félelmek:

1. Nem látom át, nem tudom ellenőrizni!

2. Nem látom a költségeket, hogy pontosan mivel is jár!

3. Nem látom, hogy mivel lesz nekünk ezzel jobb!

4. Ki fogja ezt csinálni?

5. Mikorra lesz ebből valami?

Az esetek többségében az átláthatatlanság a félelem forrása, így a feladatunk az az, hogy átláthatóvá tegyük a tervünket olyan mértékben, hogy - esetleg egy írásos anyag elolvasását követően - azonnal válaszokat kapjon kérdéseire, és ezáltal a félelmeit tápláló információhiány semmisé váljon.

bulb-160207_640.pngJó tanácsok a cégvezetőknek:

Problémák vannak a vállalkozásoddal!

A helytelen, nem megfelelő kommunikációd miatt, nem merik az alkalmazottjaid elmondani, hogy probléma van. Hiányzik a TÜKÖR a vállalkozásodból, nem látod objektíven.

Azzal, hogy homokba dugod a fejed a probléma ott marad, csak legfeljebb homokkal teli szájjal fogsz káromkodni amikor utolér!

Ha nincs olyan belső szakember, aki az átvilágítást elvégezze, akkor külsőt kell keresni.


Egy baráti beszélgetés alkalmával egyik partnerünk - nevezzük Istvánnak - elpanaszolta magát, hogy nem úgy megy a cége ahogy szeretné. Lassú, nehézkes minden.

Az átvilágítás során kiderítettük, hogy annyira belefáradt a jelenlegi piaci környezetnek való megfelelésben, hogy szép lassan - észre sem véve a problémákat - megszűnt a vállalkozása motorjának lennie. Ez szépen továbbgyűrűzött a kollégákra és a vevőkre.

Egy vacsora alkalmával szembesítettük ezzel, mely kezdeti ellenállásba, majd felismerésbe, végül elfogadásba csapott át.

veligandu-island-1044366_640.jpgFeltettük a kérdést, hogy mikor vitte el utoljára a feleségét a Bahamákra, vagy Bora-Borára? Furcsa képet vágva közölte, hogy még soha nem volt ott.

Most leszel 60 éves, végig dolgoztad az életedet, elfáradtál, pontosabban belefáradtál, nem tudtál vagy akartál utódot kinevelni, s most itt vagy egyedül, egy viszonylag jól menő vállalkozás vezetőjeként teljesen elfáradva.

Miért nem keresel egy menedzsert, aki viszi helyetted tovább?

Hogy, de hát az már nem lesz olyan - mondta.

Első lépés, hogy keress egy fejvadászt, aki megkeresi neked a megfelelő embert.

Másodiknak a vállalat ügyvédjével fogalmazd meg a menedzseri szerződést, melyben leírod, hogy miként várod el, milyen értékrend alapján vezesse a céget, milyen eredmény elvárásaid vannak, abból mondjuk mennyi és mikor legyen a számládon.

Harmadiknak meghatározod, hogy ki és milyen - írásos - jelentéseket készítsen és küldje el neked.

Ha ezek megvannak,

a negyedik, hogy felhívod az utazási irodát és lefoglalod, azt amit le kell.

Most, 2016 év végén, a facebook-on értesültünk arról, hogy a homokos tengerparton mennyire jó is "semmitteni". Az "átadott" vállalkozása pedig kettő év alatt 31%-os árréstömeg növekedésen ment át.

human-skeleton-163715_640.jpgMi az, hogy átvilágítás? Röviden, tükör amibe meglátod magadat a ( vállalkozásodat) jelenlegi üzleti környezethez viszonyítva, hosszabban olyan folyamat, melynek során minden kő alá benéznek, hogy van-e alatta érték, és ha igen akkor miért nem használjuk ki.

Dicséret nem jár semmiért. Az a dicséret, hogy működik a vállalkozásod.

Csak kritika lesz, amit ha nem bírsz, akkor még közös barátunk, az EGO irányítása alatt állsz.

Ilyen esetben felesleges az átvilágítás, mivel az értékelés max. az íróasztalodig fog eljutni, de a fejedbe már nem.

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozas-fejlesztese.blog.hu/api/trackback/id/tr10011943491

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása