Vállalkozásfejlesztés

Vállalkozásfejlesztés

A főtevékenység végzése elől minden akadályt el kell hárítani!

2017. április 02. - Vállalkozás Fejlesztése

oktoberfest-927666_640.jpgEgy jó sörözés, mely alatt nem a sör ízét, hanem a társaságot akikkel azt fogyasztjuk, értem.

Nos, egy ilyen sörözés alkalmával tettük fel a kérdést, hogy "miért is nincsenek jelentős számban hazai gyökerű multinacionális cégek?"

A válasz az az, hogy máshogy csinálják a multik mint mi. De mégis hogyan?

Nos, az erre a kérdésre adható megoldásokat boncolgatjuk.

Mindannyian multiknál dolgozunk/dolgoztunk (nem magyar gyökerűeknél) ezért a felszín kapargatásánál jobban belelátunk a - jelentős - különbségekbe.

Vállalkozást fejlesztünk, azaz átvilágítjuk a cégeket és elmondjuk azt ami jó és azt is ami rossz. Rávilágítunk, hogy mit kell erősíteni, miből kell visszavenni. Mi az ami azonnali beavatkozást igényel, és mi tud megoldás lenni.

A munkák miatt így standardizálni tudtuk azon hibákat, melyeket rendre elkövetnek a hazai vállalkozások. Nem ostorozni vagy kritizálni szeretnénk ( pedig kellene) csak elmondani, hogy ha már a saját hibáiból nem képes tanulni az ember, akkor legalább a másikéból tegye meg.

Negyedik:

Ezen fejezet taglalásakor igen komoly rejtélybe botlottunk, melyet nem, vagy csak részlegesen tudtunk feloldani. Jelentős véleménykülönbség alakult ki közöttünk, de a konszenzus az nem tudott kialakulni, így ebben a témában, pontosabban a megoldáshoz vezető úton mi is csak tapogatózunk.

border-277463_640.jpgSzámunkra is érthetetlen módon a hazai vállalkozások jelentős részénél, a főtevékenység - és itt nem a KSH által használt besorolási rendszert értjük - végzése előtt ugyan olyan akadályok állnak, mint bármely más - kevésbé fontos - részleg előtt.

A Főtevékenység alatt mi minden olyan elsődleges fontosságú - azaz FŐ - tevékenységet értünk, mely a vállalkozás bevételeit termeli. Ezt a kifejezést a vállalat egészére értjük, de érthetjük az egyes részlegek működésére is, hiszen nekik is van FŐtevékenységük, mellyel hozzájárulnak a vállalat egészének működéséhez.

Morgásvizsgálat:

Az átvizsgálás során - egyszeri - cégünknél azt tapasztaltuk, hogy gyakorlatilag az ügyvezető kivételével mindenki morog. Mivel a saját munkánk megkönnyítése céljából is igyekszünk az átvizsgálás során együttműködést kérni az ott dolgozó kollégákból, nem volt mindegy, hogy milyen "közeggel" tudunk együtt dolgozni. A titkárnőtől egészen a raktárosokig, mindenki morgott, így kénytelenek voltunk megvizsgálni, hogy miért.

Elindultunk az "elégedetlenség vizsgálat" kifejezéssel, melynek eredménye az azonnali bezárkózás lett, s később sem segített hogy "elégedettség vizsgálat" névre kereszteltük át. Maradt a morgásvizsgálat, melyet enyhe mosollyal az arcukon fogadták az ott dolgozók. A vizsgálat célja az volt, hogy minél pontosabban megállapítsuk, hogy ki és miért morog. 

A megkérdezett 70 kollégából, 63-tól tudtunk értékelhető információt kapni, így az ott dolgozók jelentős részét tudtuk érdemben bevonni a közös munkába. Az ügyvezetőtől kapott előzetes tájékoztatás alapján a morgás oka az emberi természet volt, "hiszen mindenki elégedetlen valamivel, én már megszoktam, az emberi természet ilyen".

Az vizsgálat eredménye igen nagy meglepetést okozott számunkra.

Az eredmény:

real-1816350_640.jpgAz eredmény kiértékelésekor szinte azonnal kiderült, hogy az ott dolgozó kollégák nem tudnak dolgozni, mert - számukra és számunkra is érthetetlen módon - a (FŐ)tevékenység végzése elé akadály gördült és annak elhárításában nem kapnak senkitől segítséget. Mivel ez így túl általános, kiemelnénk pár példát a könnyebb megértés érdekében.

1. Azon kollégák, kinek a napi szintű rendelésfelvétel és a rendszerbe történő felvitel volt a feladata kapták a vállalat leggyengébb és leglassúbb számítógépeit. Az, hogy folyamatosan "kínlódtak" a homokóra ikonnal a képernyő közepén és szabadkoztak a partnerek felé olyan mértékben vette el a motivációjukat, hogy morgás lett belőle.

Mikor szembesítettük az ügyvezetőt azzal, hogy miért nem engedi a FŐtevékenység végzését az ügyfélszolgálatos kollégáknak, a válasz az volt, hogy "én annak idején papíron írtam mindent". Az ezen kollégák feladata, hogy minél rövidebb idő alatt, minél több rendelést vegyenek és vigyenek fel, a vevői elégedettség maximalizálása mellett. Ez nem tudott így teljesülni.

A FŐTEVÉKENYSÉG VÉGZÉSE ELŐL MINDEN AKADÁLYT EL KELL HÁRÍTANI!!!

roof-540835_640.jpg2. A raktárban dolgozó kollégák feladata a beérkezett rendelések összekészítése, melyhez minden egyes rendelés feldolgozásakor össze kellett "vadászni" a megfelelő csomagolóanyagot. Papírdobozok álltak rendelkezésre, abból kellett gazdálkodniuk, melyet a betárolás oldalán megüresedtek, így a csomagolás gyakorlatilag csomagolóanyag vadászatból állt, mivel a termékek 5 perc alatt előkereshetők voltak, de a csomagolás beszerzése, na az, az jobb esetben is 20 percet vett igénybe.

Mikor szembesítettük az ügyvezetőt azzal, hogy miért nem engedi a FŐtevékenység végzését, a termékek gyors összecsomagolását, azt a választ kaptuk, hogy "spórolni kell a csomagolóanyaggal, mert nem tudnak takarékosan csomagolni". Akkor talán újra kellene gondolni a csomagolást, de elsősorban arról gondoskodni, hogy a raktáros minél rövidebb idő alatt minél több rendelést tudjon összecsomagolni. Itt nem térnénk ki külön arra, hogy a raktárban működő nyomtatók olvashatatlan nyomatokat állítottak elő, melyhez külön "kódfejtési" tudomány kellett, mert hasonló nyitottsággal és ügyességgel kezelte ügyvezetőnk az erre a problémára adható megoldást is. 

A FŐTEVÉKENYSÉG VÉGZÉSE ELŐL MINDEN AKADÁLYT EL KELL HÁRÍTANI!!!

west-2048829_640.jpg3. Az kiszállítást végző teherautók annyira rossz műszaki állapotban voltak, hogy azok vezetői - hiába volt meghirdetve a rendelést követő másnapi kiszállítás - nem voltak abban biztosak, hogy odaérnek a vevőhöz, illetve vissza a telephelyre. A vállalat minden évben egy teljesen új teherautó árát fizette ki autómentésre és javításra. Mivel azonban ezen költségek nem egyszerre jelentkeztek mint egy új autó vásárlása, így nem is érdekelt senkit a cégnél.

Mikor szembesítettük az ügyvezetőt azzal, hogy miért nem engedi a FŐtevékenység végzését, azaz a kiszállítást, akkor azt a választ kaptuk, hogy "mert nem vigyáznak a gépjárművekre a sofőrök". Egy olyan kistehergépjárműnél, mely 12 éves és a lefutott távolsága elérte a 700.000km-t, úgy vélem, hogy nem, az azt vezető kollégának kellene vigyázni, hanem az autórestaurátornak.

A FŐTEVÉKENYSÉG VÉGZÉSE ELŐL MINDEN AKADÁLYT EL KELL HÁRÍTANI!!!

youth-570881_640.jpgÖsszefoglalva az emberek többsége szeretne olyan helyen dolgozni, ahol nap mint nap sikerélmények tömege "bombázza" önértékelését és szeretne úgy hazamenni, hogy "ma is megváltottam a világot". Önöknek TISZTELT CÉGVEZETŐK csak az eszközöket kell biztosítaniuk és rögtön világmegváltás generáló kollégák hada fogja "ostromolni" képzeletbeli céges dobogónkat. Ehhez nem kell semmit tennünk, csak amit elvárunk kollégáinktól, azt előtte magunk is kipróbáljuk, és amennyiben mi magunk is véghez tudjuk vinni, úgy, és csak akkor várhatjuk el kollégáinktól ugyan ezt.

A következő esetben - még az előző rendszerből itt maradt ellenőrzési metódust használó vállalatunk - céges személygépjármű üzemanyag fogyasztás ellenőrzése verte ki nálunk a biztosítékot. Vállalatunknál az üzletkötő kollégák által használ személygépkocsiknál az előírt norma alapján számították ki az elvárt üzemanyag fogyasztást, melyet - aki már csinált ilyet, tudja hogy - lehetetlen norma szerinti fogyasztási értéket produkálni. Az üzletkötő célja, hogy egy napon belül minél több partnert keressen fel, melyhez nagyobb sebesség, dinamikusabb gyorsulás, ennél fogva nagyobb fogyasztási érték tartozik. Igen pontosan el kellene döntenünk, hogy mi is a célunk. Az üzemanyag fogyasztás norma értéken való tartása, vagy az üzletkötők munkájának támogatása. Később kiderült, hogy egy olyan kollégával számoltatják az üzemanyag normát, aki máshoz nem ért, így csak ezt tudja egész nap "számolgatni" de az üzletkötőket biztosan nem motiválta arra, hogy nagy látogatási számokat mutassanak fel.

A FŐTEVÉKENYSÉG VÉGZÉSE ELŐL MINDEN AKADÁLYT EL KELL HÁRÍTANI!!!

Összegzés:

1. A 70-es éveknek vége, 2017-et írunk, így a régi berögződéseket nyugodtan dobjuk a kukába.

2. A sikerélmény okozta hatékonyság növekedés költségmentesen áll a rendelkezésünkre. Használjuk ezt ki.

3. Az akadályokat átugorhatjuk, kikerülhetjük, de le is építhetjük őket. A hatása bámulatos tud lenni.

 

 

 

 

 

 Képek:

1. Kép: pixabay.com/Gerhard Gellinger

2. Kép: Pixabay.com/savid

3. Kép: Pixabay.com/3dman_eu

4. Kép: Pixabay.com/FrankWinkler

5. Kép: Pixabay.com/gozadera123

6. Kép: Pixabay.com/jill111

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozas-fejlesztese.blog.hu/api/trackback/id/tr7112255108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása